Actueel Terug naar actueel

Hypotheekbranche start initiatief om aanvraagproces te vereenvoudigen

Vanaf vandaag doet De Hypotheker mee aan een pilot om het aanvragen van een hypotheek te vereenvoudigen. Aan een beperkt aantal klanten wordt bij het invullen van het intakeformulier de mogelijkheid geboden om via mijnuwv.nl gegevens op te halen, zodat je geen aparte werkgeversverklaring meer hoeft te gebruiken.

Jongen achter laptop

Met het initiatief wordt gebruikgemaakt van een digitaal document, waarin loon- en werkgeververleden staat. Dit document kun je downloaden via mijnuwv.nl. Het document kan op vrijwillige basis door de consument worden gebruikt. In een volgende fase zou ook de loonstrook vervangen kunnen worden door een digitale oplossing. Vereniging Eigen Huis juicht het initiatief toe: “De digitalisering van de hypotheekketen is een enorme stap vooruit. Naast gemak krijgt de consument sneller zekerheid en neemt de consument de regie over het proces.”

 

 

 

Digitalisering van het aanvraagproces

“Het kopen van een huis moet een feestje zijn maar het afsluiten van een hypotheek is dat bepaald niet. Met het laten vervallen van de werkgeversverklaring wordt één van de grootste pijnpunten weggenomen”, zegt Hugo van Vledder, partner bij IG&H. Uit cijfers van De Hypotheker en Florius blijkt dat dit fysieke document gemiddeld 2,4 keer aangeleverd moet worden in verband met ontbrekende informatie of, het invullen van het document met de verkeerde kleur pen, et cetera. “Het is echter een belangrijk document voor de inkomensgegevens waarop een hypotheek wordt gebaseerd. Het meerdere malen aanleveren levert naast extra werk ook vertraging, frustratie en irritatie op voor zowel de aanvrager, werkgever als de hypotheekadviseur”, aldus van Vledder. Door gebruik te maken van een digitaal document dat de burger via mijnuwv.nl downloadt, wordt dit probleem opgelost. Dit document kan op vrijwillige basis door de consument worden gebruikt, hij is hiervoor niet meer afhankelijk van zijn werkgever.

 

Nog niet voor alle klanten

De Hypotheker, Florius, Rabobank, bijBouwe, VEH (Vereniging Eigen Huis), HDN (Hypotheken Data netwerk) en Stichting WEW (Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen) slaan de handen ineen om het aanvraagproces voor een hypotheek te vereenvoudigen. In de opstartfase is het initiatief in eerste instantie alleen beschikbaar voor een deel van de klanten. Je moet bijvoorbeeld in loondienst zijn en het is alleen mogelijk bij een aantal vestigingen van De Hypotheker. Als je gebruik kunt maken van deze nieuwe mogelijkheid, informeert je adviseur je hierover. Bij succes wordt het proces zonder werkgeversverklaring breed uitgerold in de markt. “Hoe meer partijen mee doen, hoe sneller iedereen er voordeel van heeft.”