Actueel Terug naar actueel

Hypotheekadvies nauwelijks duurder dan 'execution only'

Een breed assortiment is doorslaggevend

Vaak denkt men dat het 'execution only' afsluiten van een hypotheek (zelf een hypotheek afsluiten zonder advies) een stuk voordeliger is dan het inschakelen van een hypotheekadviseur. Het verschil in kosten op lange termijn is echter uiterst klein. Ook leggen partijen die slechts één product aanbieden het af tegen partijen met een brede keus aan hypotheekproducten. 

Dat blijkt uit onderzoek van MoneyView dat vorige week gepubliceerd werd. MoneyView onderzocht de impact van de aanvangskosten (advies-, bemiddelings- en/of distributiekosten) op de totale kosten van de hypotheek gedurende de eerste rentevaste periode voor vier klantcases, met als peildatum 1 juli 2017. 

Kleine prijsverschillen

In het onderzoek zijn verschillende soorten distributiekanalen op een rij gezet, namelijk aanbieders van monoproducten (zoals grootbanken), online spelers, 'execution only' spelers en gevestigde spelers (zoals De Hypotheker). MoneyView concludeert dat de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot zijn, ondanks het feit dat de advies- en bemiddelingskosten en de distributiekosten aanzienlijk van elkaar kunnen verschillen. Doorslaggevend is de breedte van het assortiment waaruit gekozen kan worden. Aanbieders van monoproducten, zoals grootbanken en direct-writers, leggen het in het onderzoek van MoneyView op een enkele uitzondering na af tegen partijen die een brede keus aan hypotheekproducten bieden.

Het voordeligst uit de bus komen execution only partijen met een breed assortiment. Het kostenvoordeel is echter zeer klein ten opzichte van kanalen waarin wel wordt geadviseerd, concludeert MoneyView. Uit eigen berekeningen van De Hypotheker blijkt dat het sluiten van een hypotheek via een online aanbieder over de hele looptijd van dertig jaar slechts zo’n 3 tot 4 euro netto per maand goedkoper is.

Goede match van groot belang

Ook heeft MoneyView een vergelijking gemaakt van de flexibiliteit van de producten. "Of een product echt past bij een consument hangt af van diens persoonlijke situatie. Naast een scherpe prijs is een goede match op het passend zijn van de voorwaarden bij de eisen en wensen van de klant van even groot belang", aldus het persbericht van MoneyView. 

Wytzejan de Jong, algemeen directeur van De Hypotheker beaamt dit: “Voor consumenten kan het een groot verschil maken via welke dienstverlener zij een hypotheek afnemen. Een bank kan alleen eigen producten aanbieden, terwijl intermediairs toegang hebben tot een uitgebreid assortiment en deze producten ook met elkaar kunnen vergelijken”. 

 

De Hypotheker bracht een persbericht uit over het onderzoek van MoneyView: "Consumenten zijn zich onvoldoende bewust van nadelen beperkte hypotheekvergelijking". Lees hier het hele persbericht.