6-4-2020

Veelgestelde vragen over hypotheken en het coronavirus

In deze moeilijke tijd merken we dat veel mensen vragen hebben over hun hypotheek. Bijvoorbeeld, wat gebeurt er als ik mijn maandelijkse lasten niet kan dragen, kan de hypotheekverstrekker de voorwaarden van mijn hypotheek wijzigen, of: hoe zit het als je nu naar de notaris moet? In dit artikel geven we je antwoord op deze financiële vragen rondom het coronavirus.

Kan de hypotheekverstrekker mijn hypotheekvoorwaarden wijzigen als gevolg van de coronacrisis?

Nee, hypotheekverstrekkers kunnen bestaande contracten niet zo maar wijzigen. Over de financiering van jouw woning is goed nagedacht. Door jouzelf, de adviseur en de hypotheekverstrekker. Daarbij is onderzocht of jouw inkomen en die van een eventuele partner voldoende is om plezierig te kunnen leven én om de lasten van de hypotheek te kunnen dragen.

Op basis van deze gegevens heeft de hypotheekverstrekker je een bepaald bedrag geleend. De voorwaarden van deze lening, zoals de rente, de wijze van aflossing en de aflosdatum, zijn vastgelegd in de hypotheekovereenkomst. Zowel jij als de hypotheekverstrekker zijn hieraan gebonden.

Ook in deze periode moet de hypotheekverstrekker zich aan deze overeenkomst houden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat door de economische problemen van dit moment, de hypotheekverstrekker opeens extra eisen gaat stellen waardoor je woonlasten zullen stijgen.

Wat als ik de maandlasten van mijn hypotheek tijdelijk niet kan dragen?

Mogelijk hebben de overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus invloed op jouw inkomen. De Nederlandse banken beseffen dat veel mensen op dit moment buiten hun schuld de hypotheeklasten niet kunnen dragen. Zij proberen hier een oplossing voor te bieden. Dit doen zij door het uitstellen van de betalingsverplichting voor de maandelijkse hypotheeklasten, of door het tijdelijk verlagen van de maandlasten op basis van je lagere inkomen op dit moment.

Voor beide oplossingen geldt dat, zodra het coronavirus is overwonnen en je inkomen is genormaliseerd, de doorgeschoven hypotheekschuld geleidelijk terug zal worden betaald. Er is dus geen sprake van kwijtschelding.


Wat als ik de hypotheekschuld definitief niet meer kan opbrengen?

Het kan ook zijn dat je door de coronacrisis zodanig wordt getroffen, dat terugbetaling van de doorgeschoven hypotheeklasten leidt tot een uitzichtloze situatie. Heb je destijds een hypotheek met een Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afgesloten, dan bestaat nu ook de mogelijkheid dat dit fonds je kan helpen. Zij doen dit door samen met de hypotheekverstrekker te zoeken naar oplossingen.

Heb je een hypotheek zonder NHG? Ook dan geldt dat er eerst wordt gekeken naar de mogelijkheden om tot een passende oplossing te komen.

Voor iedereen is de situatie die veroorzaakt wordt door het coronavirus nieuw. Wetten en regels die in het verleden zijn gemaakt hebben de huidige situatie nooit voorzien. Wanneer je op dit moment aan een organisatie een vraag stelt over je hypotheek, bestaat er een kans dat het antwoord gebaseerd wordt op de regels en afspraken uit het verleden. Als je financieel getroffen bent door het coronavirus is het van belang dat er flexibel gekeken wordt naar jouw financiële situatie en dat er passende nieuwe afspraken worden gemaakt. Een financieel adviseur kan je hierin bijstaan.

Wat als ik naar de notaris of hypotheekadviseur moet tijdens de coronacrisis?

Als je in het proces bent van het kopen van een woning of het aanpassen van je hypotheek, dan is het soms onvermijdelijk dat er afspraken zijn met bijvoorbeeld een hypotheekadviseur of een notaris. Gelukkig proberen partijen zo veel mogelijk rekening te houden met de maatregelen, door bijvoorbeeld beeldbellen mogelijk te maken en door het plaatsen van plexiglas schermen ter bescherming van het personeel en de klanten die wel op een kantoor langs komen.

Bij het tekenen van een hypotheekakte kan er gebruik worden gemaakt van een volmacht, waardoor kopers en verkopers niet met elkaar in één ruimte hoeven te zijn. Daarnaast heeft de ministerraad afgelopen vrijdag ingestemd met de mogelijkheid tot het digitaal passeren van notariële akten, bijvoorbeeld via een videoverbinding. Vraag bij het betreffende kantoor naar de mogelijkheden.

Vragen?

Heb je nog andere vragen met betrekking tot het coronavirus en je hypotheek? Stuur een mail naar jazekerweten@hypotheker.nl en wij voorzien je zo snel mogelijk van een antwoord.