25-6-2020

Hypotheektraject De Hypotheker één afspraak korter door advies op afstand

Ruim 300 adviseurs geven hypotheekadvies met behulp van beeldbellen

Door de coronacrisis heeft De Hypotheker haar dienstverlening uitgebreid met ‘advies op afstand’, met als resultaat dat hypotheekaanvragen veel sneller en efficiënter worden afgehandeld. Sinds de afkondiging van de coronamaatregelen halverwege maart zijn op bijna alle vestigingen via beeldbellen adviesgesprekken gevoerd. Klanten en adviseurs reageren erg positief. Zo blijkt uit cijfers van De Hypotheker dat door de inzet van beeldbellen sprake is van veel kortere doorlooptijden en een grotere efficiency. Hierdoor krijgt de consument eerder zekerheid over zijn hypotheekaanvraag.

Door de brede uitrol van beeldbellen en de massale adoptie door vestigingen van De Hypotheker in heel Nederland, kan het totaal aantal fysieke afspraken tijdens een hypotheektraject met één afspraak verminderd worden. Dit blijkt uit cijfers van De Hypotheker. Sinds 12 maart noteren adviseurs van De Hypotheker, die gebruik maken van beeldbellen, gemiddeld één afspraak minder in het gehele hypotheektraject. Daarnaast is het aantal dagen dat ligt tussen het eerste afspraakverzoek en de fysieke of digitale afspraak met maar liefst een kwart afgenomen. Hieruit blijkt dat de doorlooptijd van het hypotheektraject dankzij de digitale afspraken met beeldbellen veel efficiënter is geworden. Een extra voordeel is dat digitale afspraken gemakkelijker kunnen worden ingepland en voor zowel de klant als de adviseur minder tijd kosten dan fysieke afspraken.

Versnelde introductie ‘advies op afstand’

De Hypotheker heeft door de coronacrisis haar dienstverlening versneld uitgebreid met ‘advies op afstand’. Het overgrote deel van alle klantgesprekken vond hiervoor nog plaats op haar 180 vestigingen in Nederland. De pilot om ook online klantgesprekken te voeren was al gestart, maar kwam nu in een stroomversnelling. “De Hypotheker breidt haar dienstverlening voortdurend uit met nieuwe toepassingen, zodat we de consument zo veel mogelijk zekerheid en gemak kunnen bieden. Het uitbreiden van onze dienstverlening met beeldbellen hebben we als formule versneld uitgerold en sinds half maart worden veel adviesgesprekken digitaal gevoerd via beeldbellen”, vertelt Jasper Cuijten, directeur Business Development van De Hypotheker. “Onze klanten zijn erg positief: het is persoonlijk, biedt veel flexibiliteit en het is efficiënt, omdat je de deur niet uit hoeft. Ook onze adviseurs omarmen deze manier van adviseren. Ruim 300 adviseurs zijn nu actief met videoafspraken. Hoewel de coronacrisis voor beperkingen zorgt, biedt het óók kansen en nieuwe inzichten om onze processen te verbeteren en nog efficiënter in te richten.”