8-8-2019

Meer gemak bij hypotheekaanvraag met pilot De Hypotheker, Argenta en Aegon

De Hypotheker start samen met geldverstrekkers Argenta en Aegon een proef waarmee zij hun klanten meer gemak en voorspelbaarheid gaan bieden rondom het aanvragen van de hypotheek. In de pilot kunnen klanten zelf documenten voor een hypotheekaanvraag verzamelen via de app van Ockto. Met deze app deelt de klant eenvoudig en veilig zijn gegevens. Dit scheelt tijd, omdat de documenten rechtstreeks worden opgevraagd bij de bron. Hierdoor zijn zowel klanten als adviseurs er zeker van dat de gegevens actueel en correct zijn. Door de gevalideerde data kan een hypotheekadviseur klanten in een eerder stadium zekerheid bieden over de hypotheekaanvraag in samenwerking met Argenta en Aegon.

Begin dit jaar is De Hypotheker gestart met de implementatie van het ophalen van brondata via Ockto als onderdeel van haar dienstverlening. Met gebruik van de Ockto-app biedt zij haar klanten de mogelijkheid om documenten die nodig zijn voor een hypotheekaanvraag digitaal te ontsluiten. Om ervaring op te doen met het verzamelen van noodzakelijke documenten bij de bron, heeft De Hypotheker in samenwerking met Argenta, Aegon en Ockto het startsein gegeven voor Ockto Connect. Zij doen dit middels een pilot met als doel om het proces op basis van ervaringen van klanten en hypotheekadviseurs te optimaliseren. Aangezien klanten er zeker van kunnen zijn dat de gegevens actueel en correct zijn, worden potentiële zorgen weggenomen. In de komende tijd worden klanten van De Hypotheker in Zeist, Houten, Utrecht (St. Jacobsstraat) en Soest uitgenodigd om aan de pilot deel te nemen. Later worden er meer vestigingen aan de pilot toegevoegd.

Ockto Connect biedt klanten sneller zekerheid

Klanten die deelnemen aan de pilot halen informatie met behulp van Ockto-app eenvoudig en veilig op bij verschillende overheidsportalen, zoals MijnOverheid en het UWV. Na toestemming door de klant worden de documenten doorgestuurd naar een adviseur van De Hypotheker. Deze kan direct overgaan tot het geven van een advies. Dankzij de samenwerking met Argenta en Aegon kan de ontsloten brondata na toestemming van de klant door de geldverstrekkers worden opgevraagd. Binnen de pilot vragen deze geldverstrekkers het UWV verzekeringsbericht op om het inkomen vast te stellen. Op termijn worden ook andere documenten en data ontsloten. Omdat het door alle partijen gevalideerde brondata betreft, kan een aanvraag vrijwel direct worden geaccepteerd op inkomen door de samenwerkende geldverstrekkers.

Een volgende stap in digitalisering

“Met de implementatie van Ockto zetten we een volgende stap in de digitalisering van onze dienstverlening door klanten in staat te stellen het grootste deel van hun gegevens voor een hypotheekaanvraag via brondata te ontsluiten”, zegt Twan Cats, commercieel directeur van De Hypotheker. “Het regelen van een hypotheek is veel papierwerk en wij willen deze zorg grotendeels bij klanten wegnemen. We streven ernaar dat onze klanten op termijn, met behulp van de Ockto-app, alle documenten direct bij de bron kunnen opvragen. Met deze pilot doen we ervaring op hoe we onze klanten in de toekomst zoveel mogelijk kunnen ontzorgen. Naast Argenta en Aegon zijn we in gesprek met verschillende geldverstrekkers, met de ambitie om het proces voor de aanvraag van een hypotheek door de hele keten te vereenvoudigen. Het is voor alle betrokken partijen van belang dat de verzamelde gegevens tijdens de hypotheekaanvraag door de geldverstrekkers direct geaccepteerd worden. Hoe meer geldverstrekkers zich aansluiten, hoe meer voordeel en gemak klanten kunnen ervaren.”