De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit voor al haar klanten

Sneller duidelijkheid over hypotheekaanvraag door online verzamelen documenten. De Hypotheker gaat vanaf vandaag de Ockto-app aan al haar klanten aanbieden. Zij onderscheidt zich in de markt door bronontsluiting als nieuwe standaard te hanteren voor het aanleveren van gegevens. Met de Ockto-app kunnen klanten via verschillende overheidsportalen zelf alle benodigde documenten voor een hypotheekaanvraag ophalen en verzamelen. Doordat al deze data via één digitaal loket worden ontsloten, zijn deze in één keer volledig beschikbaar, waardoor klanten eerder zekerheid krijgen over hun hypotheekaanvraag. Doordat alle digitale gegevens al zijn gevalideerd, kan de geldverstrekker de actuele en correcte documenten bovendien direct accepteren.

Jasper Cuijten 2023 Jasper Cuijten | Directeur Business Development Jasper Cuijten is sinds 2017 werkzaam voor De Hypotheker, eerst als teammanager Propositie- en Productmanagement en sinds 2020 als Directeur Business Development. Samen met directievoorzitter Sanne de Laat en commercieel directeur Menno Luiten is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van De Hypotheker formule.
Leestijd: 5 min
Laatste update 31/08/2021

Met de introductie van de Ockto-app bood De Hypotheker een deel van haar klanten al sinds 2019 de mogelijkheid om documenten die nodig zijn voor de acceptatie van de hypotheekaanvraag, digitaal te verzamelen. Nu breidt zij deze dienstverlening uit naar al haar klanten, waardoor de Ockto-app de nieuwe standaard is voor het aanleveren van de benodigde hypotheekgegevens. Het enige wat klanten hoeven te doen, is de app downloaden, waarna zij worden gevraagd een QR-code te scannen in de Mijn Hypotheker-omgeving. Vervolgens wordt klanten stap voor stap meegenomen door de app. Per overheidsbron worden zij gevraagd met hun DigiD in te loggen om de documenten te ontsluiten.

Alle benodigde informatie kan zo eenvoudig en veilig worden opgehaald bij overheidsportalen als MijnOverheid, het UWV, Mijn Belastingdienst en Mijn Pensioenoverzicht. De documenten worden vervolgens via Mijn Hypotheker direct in het systeem geplaatst. Daarnaast worden gegevens - zoals personalia, inkomens- en pensioengegevens - zo veel mogelijk automatisch ingevuld. Alle documenten worden opgeslagen in de Ockto Brondata Service, een beveiligde database waar geldverstrekkers toegang tot kunnen krijgen voor het accepteren van de hypotheekaanvraag. Hiermee beschikken klanten over de zekerheid dat alle data veilig worden verzameld en niet worden opgeslagen. Ockto versleutelt persoonlijke informatie, waardoor alleen de partij die toestemming heeft informatie kan inzien.

Snel duidelijkheid over hypotheekaanvraag

Een hypotheekadviseur kan nu in een veel eerder stadium zekerheid bieden over de hypotheekaanvraag. Dankzij de samenwerking met een groeiend aantal geldverstrekkers kunnen de ontsloten brondata na toestemming van de klant ook door deze geldverstrekkers worden opgevraagd. Omdat het gevalideerde brondata betreft, kan een aanvraag bij deze geldverstrekkers vrijwel direct worden geaccepteerd. “We zijn blij dat wij de Ockto-app vanaf nu standaard kunnen aanbieden voor alle hypotheekaanvragen: van de aankoop van een woning, het oversluiten van een hypotheek tot het financieren van een verbouwing”, zegt Jasper Cuijten, directeur Business Development van De Hypotheker. “Doordat zij alle brondata via deze app kunnen ontsluiten, bieden we veel meer gemak tijdens het verzamelen van alle gegevens voor hun hypotheekaanvraag. Samen met hun hypotheekadviseur doorlopen zij in een aantal overzichtelijke stappen het financieringsproces, zodat zij snel zekerheid krijgen over hun hypotheekaanvraag.”