ING en De Hypotheker: geen kopie identiteitsbewijs meer nodig bij identificatie voor hypotheekaanvraag

Door digitale identificatie met OcktoID einde kopie identiteitsbewijs in zicht. ING en De Hypotheker starten als eerste hypotheekverstrekker en intermediair met het gebruik van digitale identificatie bij een hypotheekaanvraag. Dit is de volgende stap in het gebruik van brondata bij een hypotheekaanvraag waarin Ockto faciliteert met hun nieuwe dienst OcktoID. Hiermee kunnen klanten zich eenvoudig digitaal identificeren via iDIN en de BasisRegistratie Personen (BRP). Een kopie van het identiteitsbewijs is daarmee niet meer nodig voor identificatie. Zo ervaart de klant meer gemak bij een hypotheekaanvraag en vermindert de foutmarge bij hypotheekverstrekkers. OcktoID zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 beschikbaar zijn. Met deze nieuwe digitale mogelijkheid zal het kopie identiteitsbewijs langzamerhand verdwijnen uit het hypotheektraject.

Jasper Cuijten 2023 Jasper Cuijten | Directeur Business Development Jasper Cuijten is sinds 2017 werkzaam voor De Hypotheker, eerst als teammanager Propositie- en Productmanagement en sinds 2020 als Directeur Business Development. Samen met directievoorzitter Sanne de Laat en commercieel directeur Menno Luiten is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van De Hypotheker formule.
Leestijd: 5 min
Laatste update 09/05/2023

Kopie legitimatiebewijs binnenkort overbodig

Klanten van ING en De Hypotheker hebben al de mogelijkheid om bijna alle benodigde gegevens voor een hypotheekaanvraag zelf via de app van Ockto te verzamelen. Via Ockto worden de benodigde gegevens voor een hypotheekaanvraag digitaal ontsloten bij de bron, waardoor de klant, hypotheekadviseur én geldverstrekker er zeker van zijn dat deze gegevens correct zijn. Naast de huidige brondata van onder andere MijnOverheid en het UWV wordt nu ook de identificatie toegevoegd. De klant hoeft hierdoor een document minder aan te leveren, wat het proces nog gemakkelijker en overzichtelijker maakt.

Jacques Schram, Manager Hypotheken Aanvraag en Acceptatie bij ING: “Het vervangen van face-to-face identificatie door digitale identificatie is een grote stap voorwaarts naar een eenvoudiger, documentloos aanvraagproces voor klanten en adviseurs. Het identificatiebewijs moet voor vrijwel elke aanvraag door klanten worden aangeleverd. Uit onze cijfers blijkt dat dit document in de top 3 staat van documenten die opnieuw opgevraagd moeten worden, wat dus tot veel extra werk leidt voor klant, adviseur en geldverstrekker. OcktoID biedt een veilige en klantvriendelijke oplossing voor een proces dat dus geregeld misgaat. Daarnaast heeft Ockto het vertrouwen van adviseurs, wat voor ons erg belangrijk is. Met OcktoID wordt het mogelijk om het intermediair een bindend aanbod uit te brengen zonder dat het uploaden van documenten nodig is. Wij zijn trots op dit initiatief en hopen dat meer partijen zich zullen aansluiten.”

Volgende stap in de digitalisering dienstverlening

Ook De Hypotheker ziet duidelijk de toegevoegde waarde. “Dit bevestigt onze keuze om, naast de benodigde gegevens voor digitale identiteit bij een hypotheekaanvraag, ook het Know Your Customer proces in te richten met gebruik van brondata. Door de inzet van OcktoID bieden wij onze adviseurs een geautomatiseerd en uniform proces voor de identificatie en verificatie van de klant. Dit scheelt tijd waarmee de adviseur nog meer ruimte krijgt om zijn of haar klant optimaal te begeleiden. Dit resulteert in tevreden klanten en een nóg betrouwbaarder hypotheekproces”, zegt Jasper Cuijten, Directeur Business Development bij De Hypotheker. “Met deze nieuwe stap in de digitalisering van onze dienstverlening zijn wij nog beter voorbereid op de toekomst. Daarnaast zijn we zeer verheugd dat we in samenwerking met ING na 37 jaar het kopie identiteitsbewijs uit de hypotheekaanvraag laten verdwijnen. Een nieuwe mijlpaal binnen de hypotheekbranche”.  

Gert Vasse, Account Director bij Ockto: “We zijn er bijzonder trots op dat we deze nieuwe service samen met ING en De Hypotheker kunnen lanceren. We hebben nu een oplossing die zowel te gebruiken is in combinatie met de andere databronnen van Ockto, maar ook als losse identificatie en verificatie oplossing waarmee gegevensuitwisseling via Ockto voor nog veel meer sectoren relevant wordt.” 

OcktoID: IJzersterke identificatie én verificatie

Met OcktoID kunnen klanten zich digitaal identificeren via iDIN, een identificatiemethode waarmee consumenten zich met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank identificeren. Voor financiële instanties die onder de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme) vallen zijn meestal naast het identificeren met iDIN aanvullende gegevens nodig. Om te zorgen voor een complete gegevensset met alle benodigde data zijn ook gegevens vanuit de BasisRegistratie Personen (BRP) nodig, zoals het actuele adres.

Met OcktoID levert Ockto niet alleen een complete gegevensset uit BRP en iDIN, maar wordt er ook een crosscheck uitgevoerd tussen de beide bronnen. Zo worden eventuele afwijkingen door OcktoID gesignaleerd.