Consument positief over online verzamelen van documenten voor hypotheekaanvraag

De Hypotheker definitief van start met Ockto-app. De Hypotheker start vandaag met het gebruik van de Ockto-app. Met deze app kunnen klanten zelf de documenten die nodig zijn voor een hypotheekaanvraag via verschillende online bronnen verzamelen. Uit een peiling van De Hypotheker blijkt dat bijna twee derde van de potentiële huizenkopers positief staat tegenover het digitaal verzamelen van financiële gegevens via een app. Belangrijkste reden hiervoor is het besparen van tijd en het versnellen van de hypotheekaanvraag. Ook het feit dat veel mensen niet weten waar alle benodigde documenten te vinden zijn, is reden om de app te gebruiken. Vanaf nu kunnen starters die hun hypotheektraject grotendeels zelf online doorlopen gebruikmaken van de app. Bovendien kunnen zowel klanten als adviseurs er - door gebruik te maken van de Ockto-app - altijd zeker van zijn dat alle gegevens actueel en correct zijn.

20221010 De Hypotheker Portretfotografie Menno Luiten Menno Luiten | Commercieel Directeur Menno Luiten is sinds 2019 Commercieel Directeur bij De Hypotheker. Samen met directievoorzitter Sanne de Laat en directeur Business Development Jasper Cuijten is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van De Hypotheker formule. Voor zijn aanstelling was hij al Commercieel Directeur bij hypotheekverstrekkers Jungo en MUNT Hypotheken.
Laatste update 14/11/2019

Na een succesvolle pilot bij een aantal vestigingen van De Hypotheker, wordt de Ockto-app vanaf vandaag standaard gebruikt in de dienstverlening. Met de introductie van de Ockto-app biedt De Hypotheker haar klanten de mogelijkheid om documenten die nodig zijn voor het hypotheekdossier digitaal te verzamelen. Het enige dat zij hoeven te doen, is de app downloaden en via DigiD inloggen. Klanten halen de benodigde informatie eenvoudig en veilig op bij verschillende overheidsportalen, zoals MijnOverheid en het UWV. De documenten die klanten met de app hebben verzameld, worden via Mijn Hypotheker direct in het systeem geplaatst. Ook worden deze gegevens - zoals persoons-, inkomens- en pensioengegevens - zo veel mogelijk automatisch ingevuld. De documenten, die direct bij de bron worden opgehaald, zijn hierdoor altijd actueel en correct.

Snel duidelijkheid over hypotheekaanvraag

Na toestemming van de klant worden de documenten doorgestuurd naar een adviseur van De Hypotheker. Bijkomend voordeel is dat een hypotheekadviseur door de gevalideerde data in een eerder stadium zekerheid kan bieden over de hypotheekaanvraag. Voor aanvragen bij Argenta, Aegon, bijBouwe en Allianz kunnen de ontsloten brondata met toestemming van de klant ook door deze geldverstrekkers worden opgevraagd. Op basis hiervan kan een aanvraag bij deze geldverstrekkers vrijwel direct worden geaccepteerd. “Het regelen van een hypotheek is veel werk en zorgt bij huizenkopers voor de nodige stress. Wij willen deze stress zo veel mogelijk wegnemen, door het aanleveren en beoordelen van documenten voor het hypotheekdossier te vergemakkelijken. Als onderdeel van de digitalisering van onze dienstverlening zijn we gestart met het ontsluiten van brondata”, zegt Menno Luiten, commercieel directeur van De Hypotheker. “Op deze manier maken we het hypotheekproces van A tot Z een stuk duidelijker en eenvoudiger voor onze klanten. Bovendien is de app veilig: Ockto versleutelt alle persoonlijke informatie, waardoor alleen de partij die toestemming heeft de informatie kan inzien.”

Meer over Ockto