Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 partijen in hypotheekbranche ondertekenen convenant. Ruim 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata. Samen willen zij ervoor zorgen dat adviseurs voor een grote groep klanten een hypotheekaanvraag geaccepteerd krijgen bij een geldverstrekker op basis van alleen brondata. Hiermee wordt het voor consumenten een stuk makkelijker om een hypotheekaanvraag te doorlopen.

Jasper Cuijten 2023 Jasper Cuijten | Directeur Business Development Jasper Cuijten is sinds 2017 werkzaam voor De Hypotheker, eerst als teammanager Propositie- en Productmanagement en sinds 2020 als Directeur Business Development. Samen met directievoorzitter Sanne de Laat en commercieel directeur Menno Luiten is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van De Hypotheker formule.
Leestijd: 5 min
Laatste update 19/12/2022

Meer efficiëntie door minder documenten

Veel belanghebbenden zoals geldverstrekkers, consumentenorganisaties, adviesketens, adviseurs, leveranciers van CRM- en adviessoftware, Nationale Hypotheek Garantie (NHG), Hypotheken Data Netwerk (HDN), servicers, serviceproviders en consumentendataleveranciers hebben het convenant ondertekend. Zij gaan zich inzetten om het gebruik van brondata in de keten te versnellen. Hiermee verbetert de klantreis van de hypotheekaanvrager en verminderen documentstromen.

Gerichte actie voor meer gebruik brondata

Voor het aanvragen en accepteren van een hypotheek zijn veel gegevens van de consument nodig. Vaak leveren consumenten deze gegevens aan via verschillende documenten. Het is efficiënter, sneller en betrouwbaarder als zij de gegevens vanuit de bron aanleveren waar de gegevens worden bijgehouden (bijvoorbeeld bij het UWV of MijnOverheid). Maar ondanks de voordelen blijft het gebruik van brondata sterk achter bij de verwachtingen. Daarom hebben meer dan 40 partijen uit de hypotheekketen een convenant ondertekend met concrete afspraken. Het doel van het convenant is om uiterlijk 1 januari 2025, in ieder geval, een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst geaccepteerd te krijgen bij een geldverstrekker op basis van alleen brondata. Mits dit natuurlijk is toegestaan binnen wet- en regelgeving en het eigen interne beleid van de diverse belanghebbenden. Onderdeel van de afspraken is onder meer dat:

• de hypotheekketen gebruik maakt van digitale brondata;
  • partijen gebruik van brondata technisch mogelijk maken;
  • adviesketens het gebruik van brondata als voorkeursroute aangeven bij adviseurs.

"We zijn verheugd dat ruim 40 ketenpartijen de meerwaarde inzien van het convenant 'Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata'. We hopen dat dit aantal nog verder gaat toenemen waardoor we nog sneller stappen kunnen zetten en een hypotheekaanvraag op basis van enkel brondata de nieuwe standaard wordt in de markt", vertelt Jasper Cuijten, directeur Business Development bij De Hypotheker. "Sinds 2019 is De Hypotheker al actief met brondata via Ockto, als één van de eerste partijen in de markt. Klanten vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor steeds meer klanten voor elkaar te krijgen is het delen van brondata de sleutel".