Jonge ambitieuze franchisenemer Arnold Swart deelt zijn verhaal
Leestijd: 5 min
Laatste update: 23-11-2020

Arnold Swart is met zijn 37 jaar één van de jongere franchisenemers van De Hypotheker. Sinds twee jaar is hij mede-eigenaar van De Hypotheker Ede. In deze blog deelt hij zijn ervaringen. “Als franchisenemer moet je flexibel zijn en snel kunnen schakelen.”
Dit jaar ben ik tien jaar in dienst bij De Hypotheker. Daarvoor was ik al werkzaam bij een bank, maar niet in de hypotheekwereld. Het balletje is gaan rollen toen ik zelf een hypotheek afsloot via De Hypotheker in Soest. De adviseur zei: “Als je werk zoekt, kom een keertje langs.”
Franchisenemer voor mijn 35e
Ik ben toen aan de slag gegaan als hypotheekadviseur en heb op verschillende kantoren en onder verschillende franchisenemers mogen werken. Al vrij snel had ik de ambitie om zelf ook door te groeien tot franchisenemer. Ik stelde mezelf als doel om voor mijn 35e franchisenemer te worden. Dat is uiteindelijk óp mijn 35e geworden.Sinds 2018 ben ik mede-eigenaar van De Hypotheker Ede. Ik vind dit een mooi kantoor en een leuke, uitdagende markt. Hier kun je nog wat leuks kopen voor twee of twee-en-een-halve ton. Er wordt veel gebouwd en er is veel bedrijvigheid, waaronder ook de Universiteit Wageningen.
Een dag uit het leven van een franchisenemer
Mijn dagen zien er eigenlijk nooit hetzelfde uit. Ik rijd drie kwartier vanuit Soest naar Ede en start even rustig op met een kopje koffie en mijn mailbox. Rond 9.00 begint de hectiek van de dag. Ik geef zelf nog 60 tot 70 procent van de tijd hypotheekadvies. Ik vind het belangrijk om dit te blijven doen, omdat je dan je betrokkenheid bij de markt behoudt. De overige tijd houd ik me met van alles bezig, van het aansturen van mijn team tot administratie en marketing. Die mix is heel erg leuk.Mijn baan is zeker geen 9-tot-5 baan. In mijn hoofd ben ik altijd bezig met mijn werk. Als franchisenemer moet je flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Bijvoorbeeld toen het coronavirus opkwam, was in één keer alles anders. Veel gesprekken worden nu gevoerd via beeldbellen. Dat was voor ons wennen en voor de klanten ook. Een gesprek op afstand gaat sneller en is meer to-the-point, maar het is minder persoonlijk. Je hebt het bijvoorbeeld minder snel over iemands hobby’s.