Blog Blog

Cor van Wieringen: de langst zittende franchisenemer

De Hypotheker bestaat dit jaar 35 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke franchiseformule met bijna 180 vestigingen en zo'n 100 franchisenemers. Cor van Wieringen is er als langst zittende franchisenemer bijna vanaf het begin bij: sinds 11 januari 1988. Hoe was het om zo vroeg al betrokken te zijn bij De Hypotheker? En wat is er allemaal veranderd in die 35 jaar? Cor deelt zijn verhaal.

Cor Van Wieringen Cor van Wieringen | Eigenaar De Hypotheker Leiden Cor is al sinds 1988 franchisenemer bij De Hypotheker en is hiermee de langst zittende franchisenemer. Cor is momenteel eigenaar van twee vestigingen in Leiden.
Leestijd: 5 min
Laatste update 29/10/2020
Cor Toen En Nu

“Ik kom uit een ondernemend gezin, we zijn met zes broers, waarvan er vijf zelfstandig ondernemer zijn. Het was niet meer dan logisch dat ik ook die kant op zou gaan. Ik ben mijn carrière begonnen bij een onafhankelijk assurantiekantoor in Amsterdam, maar ik woonde in de omgeving van Leiden. Ik zag dat De Hypotheker voor het rayon Alphen aan den Rijn een franchisenemer zocht. Het gesprek met de franchisenemer maakte me erg enthousiast en na een officiële sollicitatiebrief aan het hoofdkantoor mocht ik uiteindelijk de zaak overnemen."

Gespreid bedje

"Spannend was die start wel hoor. Ik gaf een goede baan met auto van de zaak en mooie secundaire arbeidsvoorwaarden op voor een sprong in het diepe als zelfstandig ondernemer. Aanvankelijk richtte ik mijn peilen dus op het rayon van Alphen. Door een samenloop van omstandigheden kwam echter ook Leiden vrij en toen ben ik daarvoor gegaan. Ik kwam in een gespreid bedje terecht. Het was een volledig ingerichte winkel, ik kon met een lening van mijn ouders starten, 30.000 Hollandse guldens was dat toen." 


Kantoor van Cor in de jaren '80

Eerste mobiele telefoon

"In de jaren '80 had je nog geen internet en er wordt weleens gezegd dat we nu veel administratie hebben, maar ik vond dat toen ook al. Elke week hielden we bij welke klanten langs waren geweest en er werd door het hoofdkantoor uitvoerig gecontroleerd of we die klanten ook wel bleven volgen.

Leiden was toen het vijfde kantoor, maar al snel waren we met zo’n 35 franchisenemers. De meesten van toen waren éénpitters en adviseerden zelf fulltime. Als we elkaar zagen hadden we het vooral over de dagelijkse praktijk met elkaar. Dat waren ook momenten om te pochen. Ik kan me goed herinneren dat een collega franchisenemer met de eerste mobiele telefoon kwam aanzetten, met een accu ter grootte van maar liefst 20 bij 30 centimeter. Hij liet zijn assistent halverwege de vergadering bellen om te laten zien hoe belangrijk hij was. Hilarisch!"

Gute nacht Freunde

"De eerste jaren deed ik alles alleen. Als ik in gesprek was, schakelde ik mijn telefoon door naar mijn vrouw thuis. Die was daar met onze kinderen en deed de administratie. Voordat dat telefoontje bij mijn huis aan kwam, was het al zes keer overgegaan in de winkel, zo werkte dat. Dus moest mijn vrouw vaak een sprintje trekken naar de telefoon om de klant überhaupt nog te woord te kunnen staan. Ik werkte snoeihard, maakte veel uren. Maar één duidelijke afspraak had ik met mijn vrouw, vrijdag moest ik voor 00.00 uur thuis zijn. Dan vonden we het mooi geweest en zo was ik net op tijd voor Richards Mey’s ‘Gute nacht Freunde’."

Voorsprong op concurrent

"De uitvinding van de fax heb ik nog meegemaakt, die heeft me een flinke voorsprong op mijn concurrenten gegeven. Vroeger duurde het wel vier dagen voor je een offerte per post kreeg, of had teruggestuurd. Met de fax ging dat natuurlijk veel sneller. Ik had er eerst zelf nog geen, maar gelukkig was mijn buurman uitgeverij Kluwer. Als ik dan een aanvraag had, ging ik op een holletje, met ook een taart onder mijn arm voor de uitgeverij, naar Kluwer om te vragen of ik even mocht faxen. Na een half jaar en vele taarten later vroeg Kluwer me toch zelf een fax aan te schaffen. De taarten waren lekker, maar die extra kilo’s.."

Twee adviseurs in mijn plaats

"Van de 32 jaar dat ik bij de formule werk heb ik er zelf tien jaar van geadviseerd. Ik kon het op een gegeven moment niet allemaal meer combineren: én twee winkels met 12 man personeel én klanten adviseren. Ik constateerde al snel dat ik daardoor mijn klanten niet de aandacht kon geven die ze verdienden. Ik heb toen besloten een stapje terug te doen en voor mij twee adviseurs aan te nemen. Dat heeft goed uitgepakt. Mijn zoon Niels is nu bedrijfsleider van onze vestiging Leiden Schipholweg en is nu even oud als ik was toen ik bij De Hypotheker begon.

Er is dus een hoop veranderd sinds ik in de jaren '80 bij De Hypotheker begon. Maar nog steeds werk ik er met veel plezier en is geen dag hetzelfde."

Ook franchisenemer worden?