Blog Blog

Een jaar in de coronacrisis: adviseur Martijn Rook vertelt

Martijn Rook is al meer dan 20 jaar financieel adviseur en sinds 2015 werkzaam als hypotheekadviseur bij De Hypotheker. Hoe heeft hij het ‘coronajaar’ ervaren? Je leest het in zijn blog.

Martijn Rook Martijn Rook | Hypotheekadviseur
Leestijd: 5 min
Laatste update 13/04/2021
Martijn Rook

"Het is alweer ruim een jaar geleden dat de coronacrisis uitbrak en iedereen gevraagd werd om zo veel mogelijk thuis te gaan werken. Voor mijn vrouw (die ook fulltime werkt) en mij was dat best een uitdaging, aangezien onze kinderen van 3 en 7 jaar niet naar de kinderopvang en naar school konden. Tijdens de eerste golf hebben wij ieder halve dagen gewerkt en zo de zorg over de kinderen verdeeld. In de avonduren en weekenden moest je dan je werk nog afmaken, dat was best pittig. Het voelde soms een beetje als Tetris spelen, om alle puzzelstukjes in elkaar te krijgen en de dag weer door te komen.

Maar er waren ook waardevolle momenten, zoals lunchen met het hele gezin en meer tijd met elkaar door kunnen brengen. Ook was er veel begrip vanuit mijn franchisenemer. Er waren prima faciliteiten om thuis te werken. Toen de regels in de zomer wat versoepelden, zijn we weer vaker op kantoor gaan werken. Daar was alles goed geregeld met spatschermen, afstand houden en mondkapjes. Ik vind het belangrijk om mij goed aan de regels te houden en zo min mogelijk risico te nemen. Mijn moeder woont in een verpleeghuis en haar heb ik in het afgelopen jaar maar drie keer kunnen zien. Als we ons allemaal aan de regels houden zijn we hopelijk eerder uit deze situatie en kunnen we onze ouders weer zien en knuffelen.

Mijn klanten spreek ik zowel fysiek als online. Ik vind het prettig om klanten online te spreken, zeker nu de besmettingscijfers nog steeds hoog zijn. Veel klanten vinden dat ook prima. Vaak werken ze zelf ook fulltime thuis en zijn ze inmiddels bedreven in het videobellen. Wel merk ik dat de gesprekken via beeldbellen wat zakelijker zijn. Er wordt minder over koetjes en kalfjes gepraat, terwijl dat ook belangrijk is in dit vak. Je wil toch een vertrouwensband opbouwen met je klant; het is geen pakje boter dat ze kopen.

Wanneer het allemaal weer veilig kan, heeft een fysiek gesprek dus wel mijn voorkeur. Vooral als het een heel inhoudelijk gesprek is. Intakegesprekken met starters die willen weten hoeveel ze kunnen lenen, kunnen dan bijvoorbeeld weer prima via beeldbellen. Zo zal de combinatie tussen online en offline gesprekken in de toekomst wel blijven bestaan, vermoed ik.

Gelukkig kunnen we bij De Hypotheker, ondanks de coronacrisis, nog veel hypotheken rond krijgen. Het valt mij op dat veel mensen in het afgelopen jaar een hypotheek hebben afgesloten voor een verbouwing. Je merkt dat veel mensen meer hebben kunnen sparen dan gebruikelijk.

Wat ik meeneem uit deze periode, is dat je blij moet zijn met wat je hebt: je familie en vrienden om je heen. Materiële dingen zijn minder belangrijk. Ik denk dat ik dingen als minder vanzelfsprekend ben gaan beschouwen. Waar ik het meest naar uitkijk zijn weer de dagelijkse dingen doen die nu niet kunnen: met de hele familie bij elkaar zitten, op een normale manier boodschappen doen en een biertje drinken in de kroeg. Laten we hopen dat dit snel weer tot de mogelijkheden behoort!"