Een kijkje achter de schermen: franchisenemer Harpert Holtkamp vertelt
Afgelopen december was Harpert Holtkamp alweer 20 jaar franchisenemer bij De Hypotheker. Dat begon allemaal met een traineeship bij De Hypotheker in Woerden. Daar kwam hij terecht bij Erik Teunisse, die hem begeleidde tot adviseur. Harpert vond het traineeship niet altijd even makkelijk. “Je moet in een korte periode allerlei vakinhoudelijke cursussen volgen, verkooptrainingen doen en gesprekken bijwonen. Ik heb een aantal keer gedacht: ‘ik kap ermee’. Erik is de reden dat ik hier nog zit. Die zei: ‘niks kappen, jij gaat door’. En uiteindelijk heb ik daar zeker geen spijt van gehad.”

Na anderhalf jaar rondde Harpert het traineeship toch succesvol af, maar ging hij kort ergens anders aan de slag. Echter had hij al snel door dat dat niks voor hem was. “Je moet dat eerst ervaren, voordat je weet wat je bij De Hypotheker hebt”, aldus Harpert. Hij vervolgde zijn carrière als adviseur bij De Hypotheker in Woerden. Vervolgens werd hij benaderd door Eelco Dijk, de vader van Robert Dijk. Eelco was toen franchisenemer en vroeg aan Harpert of hij niet in Rotterdam wilde komen werken. Dat liet Harpert zich geen twee keer zeggen. “In Rotterdam bij Eelco en Robert heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd.”
De Hypotheker Delft
In 2001 ging de franchisenemer van vestiging in Delft langs het randje van faillissement. Daardoor kwam de vestiging te koop te staan. Dat was voor Harpert het moment om een sprong in het diepe te wagen. “Ik heb iets met cijfers, vind adviseren leuk en het lag me goed. Daarnaast had ik een goede klik met de klanten. Ik kom uit een ondernemersfamilie, van banketbakkers. Ik wist dat ik graag wilde ondernemen, maar niet als bakker. Dus toen deze kans voorbij kwam heb ik 1 december 2001 Delft overgenomen als franchisenemer.”Harpert omschrijft de transitie naar franchisenemer als zeer prettig. Hij vertelt: “ik voelde mij als een vis in het water. En het ging eigenlijk al heel snel heel goed. Ik begon samen met één assistent en in een periode van een paar jaar groeide het team naar drie adviseurs en drie assistenten. Ik ben onwijs blij dat ik die stap heb genomen.”
Een volgende stap
Na de vestiging in Delft volgden er al snel meer. “Dat was aan het begin niet de bedoeling, want dat wilde DHA helemaal niet. Je mocht één rayon hebben en dat was het.” Toch nam Harpert in 2007 de vestiging in Rijswijk over. DHA keurde de overname goed. Een nieuwe stap in het ondernemerschap en tevens een periode waarin Harpert veel leerde. “Eén goedlopend kantoor is heel anders dan twee kantoren. Hoe je dat moet managen heb ik met vallen en opstaan geleerd. In combinatie met de crisis was dat in het begin best lastig.” Door de nodige tegenslag was Harpert gedwongen om snel te leren hoe hij meerdere vestigingen op een succesvolle manier kon aansturen. Belangrijkste leerpunten daarin waren delegeren en niet op één vaste plek blijven zitten. “Ik had in Delft al mijn vaste klanten en kwam dan af en toe eens naar Rijswijk. En dat werkt niet. Je moet je aandacht goed verdelen, in processen denken, lokaal goed aanwezig zijn in elk rayon en verantwoordelijkheden geven aan de mensen die je hebt. Dat zeg ik nu heel makkelijk, maar dat is zeker niet vanzelf gegaan."Samen maken we er een succesverhaal van. Ik kan het absoluut niet alleen."
