Kosten koper (k.k.) 2023
Wat zijn kosten koper?
De betekenis van kosten koper, afgekort k.k., is de kosten die gemaakt moeten worden om eigenaar van een woning te worden. De kosten koper, ook wel koperskosten genoemd, bestaan officieel uit overdrachtsbelasting en notariskosten voor de eigendomsakte. Vaak worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) ook als kosten koper aangeduid.

Hoeveel % is kosten koper?
Gemiddeld ben je ongeveer vier à zes procent van de woningwaarde kwijt aan de kosten koper (k.k.). Met welke kosten je allemaal rekening moet houden, lees je hieronder.
Hoeveel is kosten koper 2023?
Zoals gezegd bestaat de kosten koper uit overdrachtsbelasting en notariskosten. Zijn de notariskosten en de overdrachtsbelasting bekend, dan zijn de kosten koper 2023 dus eenvoudig zelf te berekenen.
De overdrachtsbelasting bedraagt twee procent van de woningprijs. Sinds 2021 zijn kopers die jonger zijn dan 35 jaar eenmalig vrijgesteld van deze belasting. De vrijstelling geldt alleen voor woningen tot maximaal € 440.000.
Notariskosten voor de hypotheekakte bij een hypotheek van 250.000 euro komen meestal uit rond de 1.000 euro.
Wat valt verder onder kosten koper?
Notariskosten, taxatiekosten, overdrachtsbelasting en zo gaat het lijstje nog wel even door; bij het kopen van een woning komen veel aanvullende kosten kijken. In de volksmond worden alle kosten die je bij het kopen van een huis hebt als kosten koper (k.k.) bestempeld. Naast de overdrachtsbelasting en de notariskosten, gaat het dan onder andere om:
Aan de makelaar betaal je kosten voor de begeleiding bij het kopen of verkopen van een huis. Deze kosten worden ook wel makelaarscourtage genoemd. De courtage is meestal een percentage van de uiteindelijke (ver)koopprijs. Je kunt onderhandelen met verschillende makelaars over de hoogte van de courtage. De tarieven kunnen namelijk verschillen.
Bij de aankoop van je woning sluit je een koopovereenkomst. De verkopende partij verlangt in de meeste gevallen dat jij als koper na ondertekening van de koopakte een waarborgsom stort of een bankgarantie stelt. Dit geeft de verkoper meer zekerheid dat je de woning ook echt gaat afnemen. Een waarborgsom bedraagt meestal 10 procent van de overeengekomen koopprijs en moet binnen twee weken na ondertekening van de koopakte worden voldaan. Als je het geld niet hebt of niet zelf wilt storten, kun je een bankgarantie laten opstellen. De bank staat dan garant voor dat bedrag.
Voor het verkrijgen van een hypotheek op een bestaande woning is meestal een taxatierapport verplicht. Zo laat je je woning taxeren en betaal je hier taxatiekosten voor. De kosten voor een taxatierapport staan niet vast en de prijzen verschillen per taxatie-bureau en makelaar en zijn soms onderhandelbaar.
Je betaalt kosten voor het hypotheekadvies en het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek en de bijbehorende verzekeringen.
Eigen geld en kosten koper
Als je een huis koopt, kun je maximaal 100% van de woningwaarde lenen. De overige kosten, ook wel kosten koper genoemd, betaal je van eigen geld. In deze video vertellen wij je waar je rekening mee moet houden wanneer je kosten koper betaalt.
Nieuwbouw en kosten koper
Koop je een nieuwbouwwoning, dan is er geen sprake van overdrachtsbelasting. Ook wordt de woning automatisch op jouw naam gezet. De kosten die bij een notaris gemaakt worden, zijn bij de aankoopprijs inbegrepen. Je koopt een nieuwbouwwoning dan ook altijd ‘vrij op naam’, in plaats van de gebruikelijke kosten koper.
Misschien twijfel je tussen het kopen van een nieuwbouwwoning of een bestaande woning? Doe de test.
Kosten koper voor starters
Door de vrijstelling van overdrachtsbelasting voor starters tot 35 jaar, valt de kosten koper voor starters lager uit. Ben je een starter op de woningmarkt en jonger dan 35 jaar, dan betaal je voor woningen tot 440.000 euro geen overdrachtsbelasting. Je kosten koper bestaat dan alleen uit notariskosten en eventuele andere extra kosten.
Rekenvoorbeeld: kosten koper berekenen
Als je een huis koopt van € 300.000 met Nationale Hypotheek Garantie, dan moet je rekening houden met onderstaande kosten. Veel van deze kosten zijn een algemene schatting en kunnen in werkelijkheid uiteen lopen. Je kunt ervoor kiezen een huis te kopen zonder aankoopmakelaar en/of Nationale Hypotheek Garantie: deze kosten kun je dan buiten beschouwing laten.
Kosten koper | |
Overdrachtsbelasting (2% van de koopsom)* | € 6.000 |
Notariskosten (richtprijs) | € 1.000 |
*Ben je jonger dan 35 jaar en kost het huis minder dan 440.000 euro? Dan vervalt deze belasting (mits je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van deze vrijstelling).
Overige kosten | |
Makelaarscourtage aankoopmakelaar (bijvoorbeeld 1,5% van de koopsom inclusief btw) | € 4.500 |
Taxatiekosten (richtprijs) | € 500 |
Bouwkundige keuring (richtprijs) | € 350 |
Kosten NHG (0.6 % van de koopsom) | € 1.800 |
Advies- en bemiddelingskosten (richtprijs) | € 3.000 |
Totale kosten | € 317.150 / € 311.150 * |
Hypotheek | € 300.000 |
Benodigd eigen geld | € 17.150 / € 11.150 * |
* Het eerste bedrag is inclusief overdrachtsbelasting, het tweede exclusief.
Kun je kosten koper meefinancieren?
Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om meer dan 100 procent van de woningwaarde te lenen voor je hypotheek. Dit betekent dat je de kosten koper niet meer kun meefinancieren in 2023. De kosten koper dien je dus te betalen van eigen geld. Als je onvoldoende spaargeld hebt, kan een schenking mogelijk een uitkomst zijn.
Overwaarde gebruiken voor kosten koper
Heb je overwaarde op je oude woning? Dan kun je wel de kosten koper meefinancieren: je gebruikt dan de overwaarde om de kosten koper te betalen.
Kosten koper fiscaal aftrekbaar?
Een groot deel van de kosten koper is aftrekbaar van de belasting. Voor de volgende kosten koper kosten geldt een teruggave:
- Kosten voor de hypotheekadviseur
- Bereidstellingsprovisie
- Notariskosten voor de hypotheekakte
- Kadastrale rechten voor de hypotheekakte
- Taxatiekosten
- Kosten voor de aanvraag van NHG.
Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst.
Alle kosten op een rijtje? Kom langs
Naast de aankoopprijs van het huis, moet je dus rekening houden met de kosten koper en andere aankoopkosten. Meefinancieren kan vanaf 2018 niet meer. Onze hypotheekadviseur kan je er meer over vertellen en kan alle kosten op een rijtje zetten en hoe je deze kan financieren.
Deze informatie is gecontroleerd door: